LAPORAN AKTIVITI 1 MALAYSIA
|
PERINGKAT PRASEKOLAH
|
PRASEKOLAH
|
SK MATANG JAYA
|
ISI KANDUNGAN
BIL
|
KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
1
|
PENDAHULUAN
|
3
|
2
|
OBJEKTIF
AKTIVITI
|
4
|
3
|
PERLAKSANAAN
3.1 TAKWIM
PERLAKSANAN AKTIVITI
3.2 PERLAPORAN
AKTIVITI
3.2.1 Aktiviti Kenegaraan
3.2.2 Aktiviti Perayaan 1Malaysia
3.2.3 Aktiviti Pusat Kreatif 1Malaysia
Prasekolah
3.2.4 Aktiviti Sambutan Hari Malaysia
3.2.5 Aktiviti Sambutan Hari Kemerdekaan
|
5
6
|
4
|
IMPAK
|
17
|
5
|
CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
AKTIVITI
|
17
|
1.0
PENDAHULUAN
Pemupukan cintakan bangsa dan negara
perlu diterapkan seawal mungkin kepada kanak-kanak dalam usaha merealisasikan
Gagasan 1Malaysia. Oleh yang demikian, Kementerian pelajaran Malaysia telah
memutuskan supaya aktiviti 1Malaysia dilaksanakan di peringkat prasekolah
dengan menggunakan sumber kewangan dan keupayaan sumber manusia yang sedia ada
di sekolah masing-masing. Gagasan untuk membina kekuatan melalui perpaduan
nasional dan semangat kerjasama merupakan hasrat 1Malaysia. Dari itu,
pendidikan awal di prasekolah mestilah memberi keutamaan kepada usaha-usaha
memupuk dan mengekalkan semangat perpaduan dalam kalangan rakyat, baik semasa
proses pengajaran dan pembelajaran, mahu pun dalam aktiviti sokongan kurikulum.
Sewajarnya Modul Aktiviti 1Malaysia
Peringkat Prasekolah ini amat relevan dijadikan panduan untuk guru bagi tujuan
perancangan dan pelaksanaan aktiviti 1Malaysia di peringkat prasekolah. Adanya
aktiviti yang dirancang diharap dapat dijalankan ddengan jayanya dan mencapai
objektif memupuk perpaduan di peringkat prasekolah selain dapat meningkatkan
keyakinan diri serta menerapkan unsur keseronokan di dalam pembelajaran secara
tidak formal ke dalam setiap jiwa kanak-kanak serta dapat membina pengetahuan melalui
penemuan dan penerokaan kendiri.
Secara tak langsung aktiviti ini
memberi impak positif kepada kanak-kanak prasekolah dalam meningkatkan
keyakinan diri serta dapat memperkembangkan potensi mereka secara menyeluruh
dan bersepadau dalam aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
2.0 OBJEKTIF AKTIVITI
Bagi mencapai visi dan matlamat
negara serta mewujudkan satu masyarakat yang bersatu padu dan mempunyai
semangat cintakan negara berasaskan Perlembagan Negara dan Rukun Negara. Secara
tidak langsung memberi pendedahan kepada kanak-kanak prasekolah dengan sikap
dan semangat saling menghormati kearah membentuk satu Negara Bangsa.
·
Pendidikan awal di prasekolah mestilah memberi keutamaan
kepada usaha-usaha memupuk dan mengekalkan semangat perpaduan dalam kalangan
rakyat, baik semasa proses pengajaran dan pembelajaran, mahupun dalam aktiviti
sokongan kurikulum.
·
Penerapan kesemua nbilai 1Malaysia bermula pada peringkat
prasekolah yang terdiri daripada pelbagai kaum dalam usaha kearah meralisasikan
1Malaysia.
·
Memupuk jalinan sosial yang kukuh melalui proses mengenali
dan memahami budaya dan agama masing-masing seawall usia yang mungkin.
Kanak-kanak ini juga didedahkan dengan budaya di luar lingkungan masing-masing
demi mencapai perpaduan negara dan persefahaman sesama mereka.
·
Membolehkan knak-kanak berbilang kaum menghayati nilai-nilai
hidup bermasyarakat dan membolehkan mereka memahami adat dan budaya yang
pelbagai.
·
Menyemai nilai-nilai dan semangat kekitaan, jati diri serta
patriotism dalam diri kanak-kanak sejak dari awal lagi.
·
Menjadikan prasekolah sebagai institusi sosial awal yang
berpaksikan perpaduan antara kaum di Malaysia.
3.0 PELAKSANAAN
3.1 TAKWIM PERLAKSANAAN AKTIVITI
BIL
|
AGENDA
|
TARIKH
|
1
|
Aktiviti
Kenegaraan
1.
Menyanyikan lagu Negaraku dan mengikuti perhimpuan
perdana sekolah.
2.
Melafazkan ikrar Rukun Negara.
|
30 Julai 2012
30 Julai 2012
|
2
|
Aktiviti
Perayaan 1Malaysia
1.
Hari Gawai
2.
Merdeka Raya
|
4 Julai 2012
30 Ogos 2012
|
3
|
Aktiviti Pusat
Kreatif 1Malaysia Prasekolah
1.
Kolaj bunga raya
2.
Permainan kecil- congkak.
|
11 ogos 2012
|
4
|
Aktiviti
Sambutan Hari Malaysia
1.
Mewarnakan bendera Malaysia dan bendera Sarawak.
2.
Persembahan kanak-kanak prasekolah
|
9 Ogos 2012
16 Mei 2012
|
5
|
Aktiviti
Sambutan Hari Kemerdekaan
1.
Pertandingan pakaian beragam Prasekolah
|
30 Ogos 2012
|
3.2 PELAPORAN AKTIVITI
3.2.1 Aktiviti Kenegaraan
a) Nyanyian lagu Negaraku, lagu Sarawak Ibu Pertiwi dan lagu Sekolah
Pada setiap perhimpunan
perdana sekolah sama ada pada setiap hari isnin atau hari keramaian yang dianjurkan
oleh sekolah, prasekolah wajib mengikuti program yang telah diadakan oleh pihak
sekolah. Kanak-kanak prasekolah turut berbaris ikut barisan yang telah ditetapkan
bagi memastikan keseragaman kedudukan mereka di tapak perhimpunan sekolah.
b) melafazkan ikrar rukun Negara
Selepas nyanyian lagu Negaraku, lagu Sarawak
ibu pertiwiku dan lagu sekolah. Kanak-kanak turut mengikut bacaan ikrar rukun
Negara. Kanak-kanak perlu berdiri tegak sambil mengangkat tangan separas bahu.
3.2.2 Aktiviti Perayaan
1Malaysia
a) Sambutan Hari Gawai
Bagi menyemaikan semangat perpaduan antara kaum
dan semangat persahabatan diantara kanak-kanak prasekolah, Sambutan Hari Gawai
diadakan pada 4 Julai 2012 yang lepas. Ketiga-tiga kelas prasekolah Kanak-kanak
menggunakan pakaian kebangsaan ikut kaum masing-masing. Kanak-kanak amat
gembira datang ke sekolah sambil membawa sedikit buah tangan untuk menyerikan
majlis sambutan Hari Gawai peringkat prasekolah bagi sesi 2012.
b) Sambutan Merdeka Raya
Dalam menyemarakan semangat merdeka di kalangan
kanak-kanak prasekolah, mereka turut terlibat dalam acara yang telah dianjurkan
oleh sekolah pada 30 Ogos 2012. Kanak-kanak prasekolah telah mengambil bahagian
dalam aktiviti pertandingan pakaian beragam bertemakan semangat patriotik.
Di
samping itu mereka turut membuat acara sambutan hari Raya di dalam kelas
prasekolah. Seperti sambutan Hari gawai yang lalu, kanak-kanak turut
menceriakan suasana dengan pakaian kebangsaan kaum masing-masing dan membawa
sedikit juadah untuk dikongsikan bersama dengan kawan-kawan.
Perkara yang menarik untuk dikenangkan adalah
mereka boleh menceritakan suasana sambutan hari gawai dan hari raya bersertakan
merdeka raya. Di wajah mereka mencerminkan perasaan gembira bergaul dan bersama
dengan kawan pelbagai jenis kaum dan agama. Oleh itu suasana yang ditunjukan
dapat menjalinkan satu ikatan perpaduan yang diwar-warkan oleh pemimpin kita.
3.2.3 Aktiviti Pusat Kreatif
1Malaysia.
1) Kolaj Bunga Raya
Bunga raya merupakan lambang
negara Malaysia dan 5 kelopaknya
melambangkan lima prinsip rukun negara. Kanak-kanak diperkenalkan dengan bunga
raya. Di samping itu mereka bersoaljawab dengan guru mengenai bunga raya yang
biasa mereka lihat. Guru menerangkan keistimewaan bunga raya kepada mereka.
Sambil mereka bermain, mereka faham kelopak Bunga raya membawa maksud lima
prinsip rukun negara yang selalu disebut dalam ikrar. Bagi memudahkan mereka
mengingati bunga raya mempunyai lima kelopak, guru membuat aktiviti kolaj bunga
raya untuk mereka lakukan. Aktiviti dilakukan secara individu. Kanak-kanak amat
seronok dan tekun membuat aktiviti mereka masing-masing.
2) Permainan Congkak
Permainan congkak merupakan
permainan tradisional dan dimainkan oleh dua orang pemain. Guru memperkenalkan
permainan congkak kepada kanak-kanak dan mengajar cara bermain congkak. Bila
ada masa luang selepas mereka habis membuat aktiviti menulis atau membaca,
mereka bermain congkak dengan kawan-kawan mereka. Di sini, memupuk semangat
sabar dan menunggu giliran serta melihat kecekapan mereka bermain
3.2.4 Aktiviti Sambutan Hari
Malaysia.
1) Mewarnakan bendera Malaysia dan bendera
Sarawak
Kanak-kanak amat peka kepada bendera yang
ditunjukkan kepada mereka dan suka bertanya jenis bendera yang diperkenalkan
kepada mereka. Guru memperkenalkan bendera Malaysia. Kanak-kanak dapat
menyatakan warna pada bendera dan boleh menyanyikan lagu berkaitan dengan warna
bendera Malaysia. Di samping itu, guru juga menggunakan buku besar berkenaan
bendera kebangsaan. Kanak-kanak memahami warna, bentuk, jalur dan rupabentuk
bendera Malaysia. Iaitu empat warna, ada bintang dan bulan sabit, tujuh jalur
warna merah dan tujuk jalur putih.
Kanak-kanak dapat bekerjasama mewarnakan gambar
dalam kumpulan mereka masing-masing. Selepas itu, mereka diperkenalkan dengan
bendera negeri Sarawak. Guru menunjukkan peta Malaysia dan kanak-kanak mencari
dimana kedudukan negeri Sarawak di dalam peta berdasarkan bendera Sarawak.
Kanak-kanak dapat mengenali warna bendera dan rupabentuk bendera Sarawak. Kanak-kanak
juga diberikan aktiviti mewarnakan bendera Sarawak.
2) Persembahan Kanak-kanak Prasekolah
Bagi mencungkil bakat terpendam kanak-kanak
prasekolah, mereka dilatih untuk membina keyakinan diri bila berada dihadapan
khalayak ramai. Kanak-kanak prasekolah tidak ketinggalan membuat persembahan.
Bagi kanak-kanak prasekolah perdana, iaitu adik Nurfahreen bin Mat dan adik
Alyaa Syafiqah bt Bolkiah, bakat bersajak mereka amat menarik hati penonton,
Mereka mampu mengingati rangkap sajak mereka. Mereka telah menyampaikan sajak
guru bersempena hari guru pada 16 mei yang lalu.
4.0 IMPAK
Hasil daripada aktiviti-aktiviti yang telah
dijalankan, saya dapati sekiranya dibuat dengan perancangan yang lebih teliti
dan tersusun, pastinya aktiviti-aktiviti yang dibuat lebih bermakna serta lebih
baik lagi kesannya kepada kanak-kanak.
5.0 CADANGAN
PENAMBAHBAIKAN AKTIVITI
Bagi membuat penambahbaikan aktiviti pada masa
akan datang, saya akan mencuba membuat perancangan lebih awal supaya ianya
dapat dijalankan dengan lancar. Saya dan rakan-rakan berharap aktiviti-aktiviti
dapat\ dimulakan pada semester pertama lagi.
No comments:
Post a Comment